РОЗПРОДАЖ / Карантинна «Чорна п’ятниця»: змінились дати розпродажів і ТОП товарів

Хоча з усіх усюд закликають уникати натовпу, а щоденна цифра нових заражень наближається до 15 000, та ніхто не скасовував знижки «Чорної п’ятниці» у ТРЦ й магазинах. Через обмеження карантину вихідного дня багато торговельно-розважальних центрів (ТРЦ) перенесли терміни проведення «Чорної п’ятниці» на будні дні, з 23 до 27 листопада. Інші ж магазини скоротили розпродажі тільки до одного дня.

Магазини хочуть компенсувати збитки, яких вони зазнали під час весняного локдауну

Добре відомо: знижки в останню п’ятницю листопада у нас традиційно продовжувалися магазинами ще й на вихідні. Та оскільки в Україні почав діяти карантин вихідного дня, власники бізнесу змінили підхід. У багатьох магазинах розпродажі розпочалися ще до «Чорної п’ятниці». Хоча така «завчасність» й не новина для українців, але цього року акції почалися ще раніше, ніж ми до того звикли. Наприклад, Інтернет-магазин «Розетка» став пропонувати знижки клієнтам з 11 листопада, а мережа BROCARD – із 13 листопада цього року.

Маркетологи кажуть, що у багатьох магазинах знижки не лише почалися раніше, але й триватимуть якомога довше. Це через те, що магазини хочуть компенсувати збитки, яких вони зазнали під час весняного локдауну.

Також цього року магазини стали надзвичайно активно використовувати моніторинг запитів користувачів Google. Тому на «Чорну п’ятницю» вам можуть надсилати рекламні пропозиції зі знижками тих речей, які ви нещодавно шукали через Інтернет. А щодо самих знижок, за словами маркетологів, то вони, судячи з реклами, залишатимуться на тому ж рівні, як і в минулі роки. Тобто на афішах у ТРЦ – до 70%, а в реальності – 10-30%.

Українці планують витратити більше 3 тисяч на улюблені речі

За даними Black Friday Global, цьогоріч українці планують витратити на покупки в онлайні й магазинах свого міста в середньому 3139 гривень. У першу п’ятірку найбажаніших товарів входять такі категорії: одяг, взуття, побутова техніка, електроніка та косметика з парфумерією.

Епідемія і карантинний режим не могли не позначитися на вподобаннях покупців по всьому світу. Наприклад, через необхідність постійно носити маски на вулиці продажі помад по всьому світу впали на половину. Водночас значно підвищився попит на косметику для макіяжу очей – на 25%.

У сегменті електроніки зараз теж відбувається певний перерозподіл уподобань покупців. Потреба навчатися та працювати з дому зробила ноутбук товаром першої необхідності. Як пише «Ліга.нет», за останні пів року продажі ноутбуків зросли: у другому кварталі – на 10-12%, у третьому – на 4% (згідно зі звітом Gartner).

Також зросли продажі телевізорів. За третій квартал їх продали на майже 40% більше, ніж за другий квартал та на 13% більше, ніж торік. Знову ж таки це пов’язано з локдауном та безальтернативним сидінням удома. А ось смартфони витісняються великими екранами – тобто планшетами. Їхні продажі злетіли на 25% у третьому кварталі та на 21% у другому – знову ж таки через карантин, хоча до цього вони уже втрачали актуальність.

Прогнозується, що у зв’язку з епідемією відчутно зросте обсяг «чорноп’ятничних» продажів через Інтернет. Чи перевищить Інтернет-торгівля продажі в магазинах офлайн – це, можна сказати, стане інтригою «Чорної п’ятниці» – 2020. Адже раніше українці більше надавали перевагу саме покупкам офлайн. Так, близько 80% населення України віком від 16 років користуються Інтернетом, і лише 36% з них купують в онлайні.

Кременчуцькі активісти закликають підтримати День без покупок

Але поки більшість кременчужан моніторять сайти магазинів, полюючи за найбільшими знижками року, деякі активісти закликають підтримати День без покупок (Buy Nothing Day). Його відзначають наступного дня після «Чорної п’ятниці», в останню суботу листопада.

Активісти прагнуть звернути увагу на соціальні, економічні, екологічні та етичні наслідки сучасної культури споживання і дати зрозуміти людству, що, окрім безлічі різних товарів та речей, у світі є багато важливіших цінностей.

– У «Чорну п’ятницю» дуже часто купують одяг, хоч шафи людей і так заповнені його надлишком… Рекламники змушують купувати нас усе більше і більше, хоча насправді ми прекрасно проживемо без десятої футболки чи п’ятих штанів… Під час виробництва одягу використовується настільки цінна сьогодні прісна вода, коли річки забруднюються токсичними речовинами. Тому мета Дня без покупок – звернути увагу на наслідки сучасної культури споживання і дати зрозуміти людству, що, крім різних товарів та матеріальних речей, у світі є багато важливіших цінностей, – повідомляє кременчуцька активістка Ольга.

Уперше День без покупок відбувся у Канаді у вересні 1992 року. З 1997 року у Північній Америці його відзначають у той же день, що й «Чорну п’ятницю», а в Європі – у суботу після неї (вбивають двох зайців одразу – і шалені розпродажі провели, і День без покупок відбувся). За даними сайту adbusters.com, у 2016 році до нього долучилися понад 60 країн світу, серед яких: Нідерланди, Велика Британія, Канада, Фінляндія, Польща, Словенія, Німеччина, Ірландія, Норвегія, Бельгія, Австралія, Швеція, США.
Це свято являє собою активний протест проти нерівномірного розподілу матеріальних благ у світі та надмірного споживацтва у розвинутих країнах, які багато у чому нав’язані рекламою, яка переконує нас, що ми просто не зможемо жити без якоїсь речі чи продукту, хоча насправді це не так.

– У кожного має сформуватися свідомий підхід до будь-яких покупок, тож перед черговим шопінгом дуже корисно перебрати свої речі. Приєднатися до святкування надзвичайно просто – цього дня не відвідувати магазини і нічого не купувати. За один раз мало що зміниться, але якщо ви візьмете це за звичку, гарантовано відчуєте різницю, – повідомила кременчужанка.

145