ДНІПРО / Шлюзи ГЕС на грані катастрофи, але є бажання відродити водний рух

Українська зернова асоціація застерегла керівництво країни та уряду про критичну ситуацію з фінансуванням судноплавної інфраструктури, а саме шлюзів на Дніпрі, яка може призвести до техногенної катастрофи.

В Асоціації наголошують, що будь-яка аварія на шлюзах на Дніпрі загрожуватиме не тільки екології, енергетичній інфраструктурі та економіці всієї держави, а життю мільйонів громадян України. Адже це загрожує неконтрольованому скиду вод вниз за течією і руйнування каскаду гідроспоруд нижче шлюзу, і як наслідок, руйнування каскаду ГЕС та затоплення величезних територій.

Крім того, постановою Кабінету міністрів «Про затвердження переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави» ДП «Укрводшлях» визначене як стратегічне підприємство для економіки та безпеки держави.

Однак, ухвалений Верховною Радою України закон №3279-д „Про внесення змін до Державного бюджету України“, який вступив в силу після підписання президентом України, залишив без фінансування підприємство ДП „Укрводшлях“, що обслуговує та забезпечує роботу шлюзів на каскаді ГЕС річки Дніпро. Це на додаток до того, що підприємство ДП „Укрводшлях“ хронічно не дофінансовувалося протягом багатьох років, що призводило до неможливості проведення капітальних ремонтів шлюзів та затягування відкриття навігації на Дніпрі, і, відповідно, до неможливості перевезень зерна та інших вантажів річкою, — пояснюють в УЗА.

Таким чином, в 2019 році із необхідних і запланованих ₴ 124,3 млн. ДП «Укрводшлях» було використано тільки ₴ 22,7 млн., оскільки кошти на це виділялися в кінці року за залишковим принципом.

УЗА наголошує, що шлюзи — це стратегічні об’єкти не лише з економічного чи транспортного погляду, але мають критичне значення з військової та безпекової точки зору. Тому надзвичайно важливим є недопущення будь-яких ризиків зупинки чи обмеження роботи шлюзів на річці Дніпро, та, особливо, недопущення аварій на цих шлюзах, передає Аgravery.

Втім, кременчуцькі нардепи, для яких і стан ГЕС, і розвиток водного транспорту, не є абстрактними поняттями, явно розуміють непросту ситуацію, що склалася.

Це випливає з результатів голосування, під час якого Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект, що має створити 8,3 тис. нових робочих місць, забезпечити $732 млн відрахувань до державного та місцевих бюджетів та сформувати $4,4 млрд нових надходжень в економіку країни.

Мова йде проект закону «Про внутрішній водний транспорт України», який сприятиме оживленню економічного життя країни, через що частина бюджетних коштів може бути спрямована на покращання стану гідротехнічних споруд.

Законопроект підтримали народні депутати Юрій Шаповалов та Олексій Мовчан.

Про що законопроект:

  • З’являються конкретні стимули для переорієнтування вантажопотоків з автомобільних шляхів та залізниці на внутрішній водний транспорт. Такі перевезення значно дешевші за автомобільні чи залізничні.
  •  Законодавчо врегульовується використання річкових водних шляхів та їхніх берегових смуг, різних видів суден і водних мотоциклів.
  •  Внутрішні водні шляхи інтегруються в інтермодальну логістичну схему, що дозволить Україні посилити свої позиції у транспортній системі країн-членів ЄС.

Прийняття закону прокоментував у Facebook нардеп Олексій Мовчан  (обраний по округу №150 – Кременчуцький і Глобинський райони, частина Молодіжного та Горішні Плавні).

Сфера водного транспорту України багато років неврегульована – це необхідно змінювати.  Мій виборчий округ №150 розташований на обох берегах Дніпра. І за умови, що сфера водних перевезень буде розвиватися, тут будуть створені нові робочі місця, побудована сучасна інфраструктура та загалом зросте рівень соціально-економічного забезпечення. Чекаємо на друге читання. Однозначно підтримаю голосом “за”!

131